Sulis témák

„Nem kérdeztek semmi olyat”

Beszámolónk a szóbeli magyarról.

Egy hónapja szinte minden nap reggeltől estig a magyar tételeket bújtam, ezért megváltásnak tűnt a szóbeli napja. Teljesen nyugodtan aludtam el előző este, mivel tudtam, hogy minden tőlem telhetőt megtettem. Ettől többet már képtelen lettem volna tanulni. A nyugalmam másik oka, hogy elég jól sikerült az írásbelim ahhoz, hogy 50-ből 15 pont elegendő legyen számomra, és még mindig 5-ös maradjon az emelt magyarom.

A behívón feltüntetett időponthoz képest jóval hamarabb érkeztem az iskolába. Szerettem volna összegyűjteni az információkat, hogy mi az, amiket már kihúztak előttem. Szerencsére az érkezésemkor már több olyan tételt kihúztak, amit nem szívesen mondtam volna fel a vizsgáztatóknak. Természetesen minden tételhez hozzá tudtam volna kezdeni, de nyilván mindig vannak kevésbé kedvelt témák, amit jobb elkerülni.

Mire sorra kerültem már nem maradt túl sok lehetőségem választani. Leginkább valamelyik regénnyel kapcsolatos tételnek örültem volna, mivel egy kivételével az összes könyvet elolvastam, így könnyűnek tartottam azokat a témákat. Viszonylag nyugodtan léptem be a terembe, mivel még szinte az összes regényes téma megvolt. Sajnos nem sikerült könyvvel kapcsolatos tételt húznom.

Ady istenes verseit húztam. Ennek is örültem, mivel szeretem Adyt és a verselemzés sem okoz különösebben problémát, pláne úgy, hogy otthon a felkészülésem alatt legalább 7 istenes verset megnéztem. A tétel megfogalmazása érthető volt és nem ért meglepetés. A novemberben-decemberben kiadott tételsor témaköréhez teljes mértékben illeszkedett a tételem. Nem kérdeztek semmi olyat, amit ne vettünk volna át. Legalább 3 versben kellett bemutatnom a nyelvi-gondolati valamint képalkotási sajátosságokat. Én az Ádám, hol vagy?, Az Úr érkezése, az Álmom: az Isten és A Sion-hegy alatt című verseket elemeztem. A kihúzott tételen egy rövid értékelés is volt, amiről véleményt kellett alkotnom és bele kellet építenem a feleletembe. A szöveg arról szólt, hogy az istenes versekben Ady a Bibliából idéz (pl. műfajokat), ezért a nyelvezete is másabb a megszokottnál. A tanultak alapján ez sem okozott különösebben problémát.

A nyelvtan témám pedig a korlátozott kódú nyelvek köré épült. A nyelvtan tételek sokkal inkább a gyakorlatiasságra és a feladatmegoldásra irányultak. Kaptam 5-6 mondatot, amelyekről meg kellett állapítanom, hogy miért van szükség a kézjelekre, mutogatásra, stb. A kidolgozott tételem ismeretében könnyen ráépítettem a témát a mondatokra. 1-2 dolgot kifelejtettem a nyelvtan feleletem során, de ezt csak az izgalomnak tudhatom be, ugyanis a tanárok a végén rákérdeztek ezekre az elemekre, és gyorsan meg is válaszoltam őket. Örülök, mert ettől jóval nehezebb témát is húzhattam volna.

Összességében véve úgy gondolom, hogy minden tőlem telhetőt megtettem és kihoztam magamból a maximumot. A vizsgáztató tanárok pedig készségesek voltak és mindenkinek segítettek, hogy a lehető legjobb felelettel hagyjuk el a termet. Most már csak egy közép történelem feleletem van hátra, aztán indulhat a nyár!

Tóth Alexandra

Információ az írórol

szerk

Szólj hozzá!