Lelkizés

“Az egészet úgy kell elképzelni, mint a maffiát”

Négy csajszival beszélgettünk, akik nagyon klassz dolgot csinálnak a budapesti Karinthy Frigyes Gimnáziumban.

Itt már három éve működik úgynevezett kortárs segítői program, ami arra jó, hogy a diákok saját korosztályukkal tudják megbeszélni problémáikat. Persze ehhez részt kell venni egy képzésen, ahol elsősorban erős önismeretre lehet szert tenni. Csombó Flórival, Kilin Dórával, Molnár Dorinával és Hangyás Eszterrel beszélgettem. Dóri például azért jelentkezett, hogy az önismeretét fejlessze, Dorina pedig kiskorától fogva próbált segíteni az embereknek, a pszichológia pedig mindig is érdekelte.

A képzés során sok mindent tudatosítanak az emberek működésével kapcsolatban, önismereti játékokon át és rövid elméleti ismeretekkel. Flóri a testbeszédest szereti leginkább figyelni, neki az őszintesége a legnagyobb erőssége.  A saját maguk számára szerzett önismereti élmény sem utolsó: Flóri megtanulta jobban szeretni a saját ’hülyeségeit’, Dóri pedig egyre magabiztosabbnak érzi magát.

“Céljuk, hogy tükröt tartsanak a másiknak”

A következő találó mondással lehetne jellemezni a segítést: „Az egészet úgy kell elképzelni, mint a maffiát: akkor jó, ha nem látják, csak működik.” Teljesen érthető, hogy a legtöbben nem szeretnék, ha mások is tudnának problémájukról, ezért is keresik meg négyszemközt a lányokat. A legjellemzőbb problémák – a tinikornak megfelelően – a továbbtanulás, párkapcsolatok, konfliktuskezelés. Ilyenkor a lányok a tanultak alapján teszik fel rávezető kérdéseiket, kibontják és átbeszélik a problémát, majd lezárják a beszélgetést. Céljuk, hogy tükröt tartsanak a másiknak, kicsit kívülről tudjon ránézni a saját helyzetére. Az elhangzottak természetesen kettejük között maradnak. Nagyon gyakran a gyerekek chaten keresik meg őket, és sokszor nem is történik személyes találkozó. Nem egyszer előfordul, hogy a segítő beszélgetésből barátság szövődik. A lányoknak meggyőződésük, hogy a mindennapi életben is lehet alkalmazni a tanultakat: Dóri szerint a családi kapcsolatokban, Eszti szerint az általános kommunikációs helyzetekben és konfliktuskezelésben is hasznos.

Dorina szerint azért működhet jól, mert a saját kortársak jobban megértik egymás problémáit, hiszen ugyanazokat a helyzeteket élik meg. Sokkal könnyebb olyas valakinek mesélni, akit már ismernek valamennyire. Eszti szerint már önmagában az, ha értő figyelemmel meghallgatják az illetőt elég ahhoz, hogy a másik megnyugodjon, és egy kicsit megkönnyebbüljön.

Egyetértettünk abban, hogy az oktatásba jó lenne több önismereti jelegű feladatot, gyakorlatot beépíteni, mert ilyen jellegű órákra szerintük lenne igény. Nehézséget okoz, hogy habár osztályfőnöki órán híresztelték a Kortárs Segítést, mégis kevés gyerek tud róla, ezért a jövőben az is céljaik között van, hogy az iskolában népszerűsítsék ezt a lehetőséget.

Papp Valentina

Információ az írórol

szerk

Szólj hozzá!