Sulis témák

Személyes tapasztalat a mai magyarról (középszint)

Jó tanács: el kell tudni engedni a sikert és kudarcot is.

Tegnap este egyáltalán nem izgultam, és szerencsére ez ma reggel se változott. Az osztályfőnök utolsó biztató gondolatai után mindenki a megfelelő terembe ment. Örültem, hogy olyan osztálytársaimmal kerültem egy helyre, akiknek megnyugtató volt a jelenléte.

Az első résznél a szöveg egy nemrégiben megjelent Petőfi-portrés kötet kapcsán készített interjú volt. A két és fél oldal elolvasása után az a kérdés merült fel bennem, hogy mégis hogyan tudnak majd sok feladatot adni hozzá. A szöveg ugyanis – sarkítva persze – csak azt a témát járta körül több oldalról, hogy Petőfiről vajon miért született olyan sokféle kép. A szövegértés kérdései véleményem szerint sokszor ugyanarra kérdeztek rá többféleképpen, így egy gondolatot legalább három különböző módon kellett megfogalmaznom a feladatok megoldásánál. A kérdéseket továbbá nem éreztem mindig egyértelműnek, így szerintem nagyon sok fog múlni a pontozásnál a javítókulcson és a javítótanár jóindulatán.

Az érvelés vagy motivációs levél írásánál a humor, mint a versenyzés egyik formája érveléstémát választottam. Mellette érveltem, szerintem a szövegből és a saját hétköznapjainkból is jó és releváns érveket lehetett felhozni, alátámasztva, vagy akár cáfolva a tételmondatot. Úgy gondolom azonban, erre az első két részre adhatnának több időt is, nagyon neccesen lehet csak kész lenni velük, ha pontosan és precízen akarunk dolgozni.

És végül az esszéírás. Nagyon örültem, mikor megláttam Kosztolányi Dezső egyik Esti Kornél-novelláját. Szeretem a szerzőt és magát a műértelmezést is. A Boldogság című novelláról úgy érzem, egy kerek fogalmazást tudtam írni a megadott szempontok figyelembe vételével.

Összességében  nem sikerült rosszul a magyarérettségim, amit lehetett, azt kihoztam magamból, elégedett vagyok.

Egy jó tanácsot a végén fogadjatok meg tőlem: ne nézzétek meg a megoldókulcsot. Egyrészt úgysem emlékszünk pontosan az összes válaszunkra, másrészt fontos, hogy ne az előző napon stresszeljünk a következő érettségi tárgyon is. El kell tudni engedni a sikert és kudarcot is, hogy az ne befolyásolja a többi eredményt.

Radva Luca

fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Információ az írórol

szerk

Szólj hozzá!