Életmód

Szex, zene, sötétség – tippek alváshoz

Egy pörgős nap után fáradtan fekszel az ágyban, és azon kapod magad, hogy hiába aludnál már, az agyad mégis tovább pörög? Jönnek a gondolatok, az agyalás, alvás meg sehol! Másnap viszont zombiként vonszolod magad, hatalmas táskákkal a szemed alatt. Ismerős?

Kalapos Éva Veronika cikke nyomán összegyűjtöttem pár tippet, ami segíthet leállítani az elalvás előtti kattogást!

#1 forró ital lefekvés előtt

Ez egy elég egyszerű technika: melegítesz egy bögre teát, vagy tejet, és néhány perc alatt megiszod úgy, hogy közben magadra figyelsz és kikapcsolod az okostelefont és a TV-t. Ez segít megnyugodni.

#2 Le a kütyükkel!

A Budapesti Alvásközpontban már régóta folynak kutatások a jó alvás titkával kapcsolatban. Németh György, a központ igazgatója szerint az alvás minősége szempontjából, az elalvás előtti fél óra a legfontosabb az alvás minősége szempontjából. A monitorból áradó kék-fehér fény azt üzeni az agynak, hogy olyan éber legyen, mint napközben. Ezért az elalvás előtti utolsó pár percben (a legideálisabb az lenne, ha egy órával elalvás előtt már nem használnál digitális eszközöket, de ez gyakran kivitelezhetetlen) próbálj meg valami mást csinálni, például olvasni.

#3 Beszélgetés, érintés

Valami könnyed témáról való duruzsolás remek levezetése lehet egy hosszú napnak. Ha a pároddal vagytok kettesben, az összebújás még jobban rásegít az elalvásra.

#4 Szex

Jó esetben egy nagyszerű szeretkezés után nem kattog tovább az agyunk, hanem csendesen segít alvásba átfordulni. Emellett remek stresszlevezető is.

#5 aludj teljes sötétben

Alvás közben termelődik a melatonin nevű hormon, viszont csak akkor lesz ideális a hormonszint, ha tökéletesen sötétben alszol. A fény ilyen szempontból zavaró tényező a szervezet számára.

#6 zene

Az elalvás előtti zenehallgatás elég megosztó jelenség. Az biztos, hogy a klasszikus zenére könnyebb elaludni, mint  egy rock számra. Ugyanakkor hasonlóan a fényhez, a jó alváshoz az agynak az a legjobb, ha minél kevesebb inger éri. Ezért közvetlenül elalvás előtt nem árt lekapcsolni a zenét. Persze ez is egyénfüggő, nem árt kipróbálni, rád hogyan hat az alvás előtti zene.

+1 ne nasizz!

Ha elalvás előtt eszel, akkor elnyújtod a szervezeted emésztési folyamatát, amivel megnehezíted az alvást. Lefekvés előtt 2-3 órával már ne nagyon egyél, inkább csak igyál.

Összefoglalva bármi, ami segít megnyugodni elalvás előtt, az jótékony hatással lesz az alvásod minőségére is.

Papp Valentina

Információ az írórol

szerk

Szólj hozzá!