Sulis témák

Ha nem megy a tanulás, vess be pár trükköt!

Az iskolában minden nap próbatétel elé állítjuk a memóriánkat, legyen szó valóban hasznos tudás hosszútávú elraktározásáról vagy csak egy-egy rövidtávú memóriát kihasználó dolgozat előtti tanulásról. Néhány diáknak ez igen egyszerűen megy, mások viszont sokat szenvednek a rengeteg információ megjegyzésével. Ezt gyakran élik meg negatív tapasztalatként és sajnos sokszor azt eredményezi, hogy elkezdenek kételkedni a saját képességeikben. Azonban megeshet, hogy a probléma nem velük van, hanem a tanulási módszereikkel.

Egy a Learning and Memory című újságban megjelent kutatás szerint azok, akik az újonnan megtanult információkat rögtön megismételtek másoknak, később sokkal jobban emlékeztek a részletekre és hosszabb távon is tudták feleleveníteni azokat.

A kutatók három kísérletet végeztek el összesen, melyek mindegyikében 20 egyetemi hallgató vett részt.

Az első kísérlet során több rövid, különböző filmekből származó jeleneteket vetítettek a diákoknak, majd megkérték őket, hogy idézzenek fel bizonyos részleteket pár perccel a kísérlet végétől, egészen akár hét napig. Nem meglepő, hogy minél több idő telt el a kérdések és a filmvetítés között, annál többet felejtettek el a résztvevők.

A második kísérlet során, a film megnézése előtt egy, a filmből származó képet mutattak a diákoknak vagy megmondták nekik a címét. Az ebben a kísérletben résztvevő diákok ugyanannyira emlékeztek a történetre, de sokkal több részletet jegyzetek meg (színeket, hangokat, gesztusokat).

A harmadik kísérlet után megkérték a diákokat, hogy rögtön meséljék el egy másik embernek, hogy mi történt a filmben. Ez a csoport emlékezett a leghosszabb ideig mind a cselekményre, mind pedig a kis részletekre.

Működik

Még nem végeztek elég tesztet ahhoz, hogy a módszer pozitív hatásai biztosak legyenek, de az eredmények alapján mindenképpen megér egy próbát. Személyes tapasztalatból mondhatom, hogy van valóságalapja a kutatásnak, én is gyakran felmondom a tananyagot. Viszont azt is észrevettem, hogy nem feltétlenül szükséges egy másik ember jelenléte, nyugodtan megismételheted a tanultakat mindenféle közönség nélkül is. 

A legérdekesebb módszer, amivel eddig találkoztam azonban egyértelműen az elmepalota. Rengeteg memóriabajnok alkalmazza ezt a módszert. Az alapgondolat az, hogy a fejedben felépítesz egy palotát, szobákkal, folyósokkal, bútorokkal. Ez minden bizonnyal a legnehezebb része a feladatnak. Viszont, ha egyszer elkészült az épület, megdöbbentő, hogy milyen mennyiségű információra leszel képes visszaemlékezni. Ezután minden újonnan tanult dolgot próbálj meg elhelyezni a palotában, mintha például a valóságban egy füzetet betennél az íróasztalod egyik fiókjába. A módszer sikeressége abban rejlik, hogy a legtöbb ember sokkal könnyebben jegyzi meg az új információkat, ha vizuális élményt is tud kapcsolni hozzá. Nem véletlen, hogy ezek a versenyzők képesek visszamondani egy megkevert kártyapakli lapjait az egymás utáni sorrendben.

Barczikai Fruzsina

Információ az írórol

szerk

Szólj hozzá!